3 opleidingen rond AI om efficiënter te werken
Geschreven door Elke Maes | ACV Puls, Wien De Geyter | Febelfin, Perrine Lowette | Febelfin Academy, 05/07/2024 • Wetgeving
Artificiële intelligentie is de volgende game changer voor de financiële sector. ‘Artificiële intelligentie efficiënt gebruiken is de vaardigheid van de toekomst.’
‘Opleidingen rond artificiële intelligentie worden heel belangrijk. Zowel de ontwikkeling van artificiële intelligentie als de toepassing ervan zijn cruciaal. Vooral in onze sector, waar we werken met technische profielen en mensen die advies geven, zal artificiële intelligentie zeker impact hebben op de job’, zegt Wien De Geyter, secretaris-generaal van Febelfin.
Artificiële intelligentie (AI) is de volgende game changer in de financiële sector. Dit geldt voor alle sectoren, maar in de financiële wereld gaat het duidelijk sneller. Uit een recente studie van de Europese bankenfederatie blijkt dat 83 procent van de financiële dienstverleners de komende vijf jaar van plan is AI-technologie te implementeren. Bij de rest van de Belgische bedrijven gaat het slechts om 40 procent. Op het vlak van AI neemt de financiële sector dus het voortouw.
Alomtegenwoordig
AI is nu al aanwezig in de financiële wereld. ‘Momenteel wordt de technologie vooral gebruikt voor detectie van fraude en anti-witwaspraktijken, het verbeteren van betalingstransacties en bij 'know your customer'-processen’, zegt De Geyter. Ook op andere domeinen – zoals HR – wordt intussen al voorzichtig geëxperimenteerd met AI-toepassingen.
Hoewel AI steeds meer een rol speelt in achterliggende bedrijfsprocessen, blijft het gebruik op de werkvloer nog beperkt. Uit een enquête van Febelfin bij 1.300 werknemers blijkt dat 70 procent van de werknemers momenteel geen gebruik maakt van AI in hun dagelijkse taken.
Nochtans biedt AI grote voordelen. ‘Je kunt veel sneller werken en hebt voortdurend een assistent naast je. Veel taken kunnen automatisch worden overgenomen door AI. Daarnaast kun je dankzij AI veel persoonlijker werken naar klanten toe, door gebruik te maken van de verschillende beschikbare data. AI maakt het mogelijk om in de toekomst nog productiever te zijn’, zegt De Geyter.
Noodzaak van opleiding
Werknemers moeten duidelijk nog leren werken met AI. ‘Daarom hebben we recent, in samenwerking met de vakbonden, afgesproken om opleidingen over AI op te nemen in ons opleidingsaanbod. Dit is vastgelegd in de CAO. Deze opleidingen zijn nu toegevoegd aan ons portfolio’, zegt Wien De Geyter.
Momenteel biedt Febelfin Academy drie opleidingen aan:
- Een opleiding over het gebruik van AI in veelgebruikte Microsoft-programma’s zoals Excel, Word, PowerPoint en Outlook, om prestaties te verbeteren.
- Een opleiding over het veilig en efficiënt gebruik van ChatGPT.
- De opleiding ‘Data Essentials for Managers' die managers helpt om data efficiënt in te zetten in hun organisatie.
‘Deze trainingen zijn bedoeld om werknemers uit te leggen hoe ze kunstmatige intelligentie geleidelijk kunnen implementeren in hun dagelijkse werk. Het is een waardevolle aanvulling op hun dagelijkse taken. Daarnaast leren ze een nieuwe vaardigheid die in de toekomst alleen maar belangrijker zal worden’, zegt Perrine Lowette, opleidingsexpert bij Febelfin Academy.
Grenzen aan productiviteit
AI biedt veel mogelijkheden, maar er zijn ook aandachtspunten. ‘AI is een goede tool om onze productiviteit te verhogen. Tegelijkertijd betekent het ook dat medewerkers steeds opnieuw worden aangespoord om productiever te zijn en harder te werken. We moeten er toch eens bij stilstaan hoeveel verder we daarin nog kunnen en willen gaan, want mensen hebben ook rust nodig. Een topsporter kan op een wedstrijd ook niet goed presteren als hij nooit rustmomenten heeft ingebouwd’, waarschuwt Elke Maes, algemeen coördinator financiële sector van ACV Puls.
‘AI biedt veel kansen. Het heeft geen zin te doen alsof het niet bestaat of ertegen te vechten. Laten we onderzoeken wat de mogelijkheden zijn van AI en hoe we dat kunnen integreren in ons werk, zonder daarbij de gevolgen voor de werkdruk op de medewerkers uit het oog te verliezen. Daarnaast moeten we ook aandacht besteden aan ethische vraagstukken, zoals waar AI-tools hun data vandaan halen en wat daarmee gebeurt. Die transparantie ontbreekt vaak en dat maakt dat werknemers soms terughoudend zijn.’