Hoe omgaan met artificiële intelligentie in uw organisatie
Geschreven door Tom Demeester, Business Manager, Atos, 18/04/2019 • Retail Banking
Hoe competitief onze sector zal zijn in de toekomst, hangt af van het vermogen om data op nieuwe manieren te begrijpen en toe te passen. Wat hebt u juist nodig om artificiële intelligentie in te zetten in uw bedrijf? Onze expert bij Atos, Tom Demeester, geeft u de belangrijkste elementen mee.
Financiële organisaties zijn databedrijven en hun competitiviteit zal in de toekomst afhangen van hun vermogen om deze data op nieuwe manieren te begrijpen en toe te passen.
Met duidelijk gedefinieerde bedrijfsdoelen, een sterk beleid en ervaren datawetenschappers zal artificiële intelligentie (AI) progressieve financiële organisaties in staat stellen om processen te transformeren, efficiënter te werken, fraude terug te dringen en meer inkomsten te genereren voor hun klanten.
Hoe ziet deze transformatie eruit?
Artificiële intelligentie: een opportuniteit én noodzaak
Met de exponentiële groei van het datavolume wordt artificiële intelligentie zowel een opportuniteit als een noodzaak. Het gebruik van AI biedt bedrijven een competitief voordeel en levert daarnaast een superieure klantervaring, met als gevolg meer klanttevredenheid, loyaliteit en reclame.
AI is een technologie die de menselijke psychologie en intelligentie imiteert en in principe alle repetitieve taken kan automatiseren. De transformatie zit hem evenwel in de manier waarop AI wordt gebruikt om klanten en werknemers te betrekken en te helpen.
Factoren die hierbij bepalend zijn, zijn de volgende: de evolutie van de digitale economie, de groei van abonnementsdiensten, de multichannelervaring, de kennis van het klant-DNA en het vertrouwen op gegevensbescherming.
Maker van toegevoegde waarde
AI heeft tal van dimensies, zodat er ook talloze manieren zijn om er toegevoegde waarde mee te creëren. Daarom is het belangrijk om te beschikken over de juiste mix van technologische, zakelijke en adviesvaardigheden bij het bepalen en uitwerken van het toepassingsgebied.
Het concept is niet nieuw, maar toch was 2018 een keerpunt. Het was het jaar waarin de International Data Corporation (IDC) verwachtte dat de helft van alle consumenten “regelmatig in contact zou komen met diensten gebaseerd op cognitieve computing”. In de banksector wordt AI al ingezet voor chatbots en cyberveiligheid. En het succes van deze baanbrekende projecten betekent dat er ook in andere domeinen van de financiële sector mogelijkheden zijn om in AI te investeren. Ondertussen moeten we ook rekening houden met concurrentiedruk. Naar verwachting zal de sector tegen 2021 voor 12 miljard dollar in AI investeren, meer dan om het even welke andere sector.
Onze nieuwste AI opleiding
Van cyberbeveiliging tot specifiek gebruik voor de financiële sector: AI zal onze manier van werken drastisch veranderen. Maar hoe kan u AI in uw organisatie tot een succes maken?
Onze nieuwe opleiding biedt u inzichten en casestudies om AI te begrijpen en om te ontdekken wat de impact van deze technologie is op de financiële ondernemingen, hoe ermee waarde kan worden gecreëerd voor uw organisatie en hoe risico's kunnen worden geïdentificeerd. Naast de theorie wordt de praktische situatie in kaart gebracht met concrete cases, aangevuld met de verwachte evolutie voor de komende twee à vijf jaar.