Nieuwe e-learning: Do’s & don’ts in consumentenkredieten
Geschreven door Walter Van Praet, Managing Director, W-can, Johan Vannerom, Attorney, Vannerom and Partners & Mieke Dhont, Digital Learning Development Specialist, Febelfin Academy, 29/10/2019 • Kredieten
Wat zijn de do’s en don’ts bij het aanbieden van consumentenkredieten? De wetgeving voor consumentenkredietbemiddelaars toepassen in de dagdagelijkse werkpraktijk lijkt niet altijd evident. Met deze e-learning willen we op een ludieke én educatieve manier de wetgeving in een voor ieder begrijpbaar kader plaatsen.
Wat er zo bijzonder is aan deze nieuwe e-learning in consumentenkredieten? We vestigen in sommige modules echt de aandacht op agenten in nevenfunctie. Daarbovenop wordt niet enkel Boek VII van het Wetboek Economisch Recht besproken, ook andere wetten waarmee de kredietbemiddelaar in aanraking kan komen, zijn verwerkt in deze e-learning.
In drie korte modules van telkens 1u kan u kiezen uit volgende onderwerpen:
- De verplichtingen inzake reclame, kredietkaarten en renovatie
- Soorten kredieten, kredietkaarten en herroepingsrecht
- Vervroegde terugbetaling, wanbetaling, klachten en het herroepingsrecht
Interview
Uitleg over deze nieuwe aanwinst in ons online aanbod krijgt u van Mieke Dhont, verantwoordelijk voor Digital Learning Development bij Febelfin Academy, Walter Van Praet, onze kredietexpert en Managing Director bij W-can en Johan Vannerom, Advocaat bij Vannerom and Partners die samen dit project in goede banen leiden.
Waarom is er gekozen voor de e-learning als leervorm?
Mieke Dhont: Het succes van onze vorige e-learning ‘Consumentenkredietbemiddeling: van theorie naar praktijk’ gaf aanleiding tot de voorbereiding van deze nieuwe e-learning. Blijven bijleren wanneer men reeds aan het werk is, is niet altijd makkelijk.
Een e-learning laat toe om op eigen tempo en binnen de mogelijkheden van ieders agenda de nodige kennis te vergaren.
Walter Van Praet: Door het gebruik van 3 korte modules kan het leren makkelijk ingepast worden in ieders dagplanning. De ene heeft nood aan een snelle herhaling en de andere blijft graag iets langer stilstaan bij bepaalde onderwerpen, beiden zijn mogelijk met één en dezelfde e-learning.
Het doelpubliek is immers uitgebreid en kan gaan van een persoon in contact met het publiek tot de doorwinterde kredietbemiddelaar.
Hoe is de samenwerking verlopen?
Johan Vannerom: De vlotte interactie tussen Walter Van Praet en mezelf is terug te vinden in de e-learning. Vanuit onze expertise bieden we elk een andere invalshoek op de e-learning. Walter Van Praet focust op de toepasbaarheid van de e-learning op de context van de kredietbemiddelaar. Ikzelf zorg er op mijn beurt voor dat elk scenario de correcte juridische uitleg bevat.
Samen dragen we bij tot een eindresultaat waarbij elk scenario de juiste interpretatie van de wetgever in minder geformaliseerde en duidelijk toepasbare taal weergegeven is.
Wat mogen we inhoudelijk verwachten?
Mieke Dhont: De e-learning vertelt u de verschillende stappen bij het aanbieden van consumentenkredieten aan de hand van korte filmpjes waarin een situatie geschetst wordt met telkens een vraag waarbij de aandacht gericht wordt op een belangrijk onderdeel zoals bijvoorbeeld ‘welke vorm van reclame is toegelaten?’ of ‘wanneer spreken we van een geoorloofde debetstand?’.
Interesse?
Onze e-learning is zeer binnenkort terug te vinden in ons bijscholingsaanbod voor kredieten