AML & KYC: hoe dit (niet) bespreekbaar maken met mijn klant?
Geschreven door Machteld Boex & Martine De Prijcker I Independent trainers in communication, 20/04/2021 • Compliance & Audit
Vanuit de Anti Money Laundering (AML) en Know your Customer (KYC) wetgeving is het belangrijk om over de vereiste gegevens te beschikken van jouw klanten en hun activiteiten. Maar hoe vraag je dergelijke informatie of verantwoordingsstukken aan je klant? Hoe pak je dit aan? Hoe vermijd je dat je de klant hiermee in het harnas jaagt? In onze nieuwste opleiding staan de relatie en het contact met jouw klanten centraal.
Hoe communiceer ik met mijn klanten bij AML en KYC verrichtingen?
Stel: Compliance contacteert je en vraagt aanvullende documenten die de herkomst van belangrijke geldsommen aantonen die 1 van jouw belangrijke klanten twee jaar geleden vanuit Zwitserland heeft gerepatrieerd naar België.
Hoe breng je dit nu aan jouw klant? Wat betekent dat Tipping off-principe nu concreet in de praktijk? Hoe bereid je je het best voor op dit gesprek? Wat als de klant weigert om deze informatie te geven en zelfs dreigt deze gelden weg te halen of erger nog: de bank te verlaten?
Dankzij deze nieuwe praktijkgerichte opleiding "Anti Money Laundering (AML) en Know your Customer (KYC) in de relatie en contacten met klanten" zal je over heel concrete communicatietools, -tips en -technieken beschikken om dergelijke klantengesprekken voor te bereiden en te voeren.
Aan de hand van heel concrete bancaire cases heb je de unieke kans om deze gesprekken uit te proberen en vooral te optimaliseren in een volledig veilige omgeving.
Schrijf je nu in voor deze verrijkende halve dag opleiding op 17 juni!
De Europese wetgeving inzake de bestrijding van het witwassen van geld wordt opnieuw grondig herzien om o.a. banken nog meer mogelijkheden te bieden tegen het witwassen van geld.
Hierdoor dienen banken extra waakzaam te zijn met betrekking tot hun KYC- (Know-Your-Customer) en KYT-verplichtingen (Know-Your-Transactions), en moeten zowel de onboarding als de voortdurende monitoring van klanten nauwgezet en regelmatig opgevolgd worden.
Opleiding op maat: succesvolle uitrol bij Bank J. Van Breda & C°
De financiële organisatie, Bank J. Van Breda & C°, was op zoek naar een opleiding op maat die de focus kon leggen op het belang van het contact en de communicatie met hun klanten. Samen met Febelfin Academy rollen we de opleiding "AML en KYC in de relatie en contacten met klanten" momenteel uit voor een 150-tal van haar medewerkers.
De pilootsessie verliep alvast succesvol.
Het betreft een pragmatische opleiding die onmiddellijk bruikbaar is. Het ondersteunt onze bankmedewerkers in hun dagelijkse contacten met klanten en wapent hen nog beter om soms moeilijkere vragen inzake AML en KYC/KYT te stellen.
Enkele getuigenissen van deelnemers:
“Wahw, ik beschik nu over heel concrete woorden en zinnen waardoor ik me op mijn gemak voel hierover met mijn klanten in gesprek te gaan.”
“Ik weet nu hoe dergelijke gesprekken voor te bereiden. En waarom en hoe ik dit gesprek achteraf het best nog schriftelijk bevestig.”
“Deze opleiding was heel nuttig, ook in mijn contacten met mijn nieuwe klanten. Ik kan nu nog duidelijker communiceren en argumenteren waarom we bepaalde informatie of documenten vanuit onze bank opvragen.”
Interesse om deze opleiding te organiseren op maat van jouw bedrijf? Contacteer ons!